باید خداوند متعال آغاز و انجام فکر و آشکار و نهان اندیشه باشد. و باید چشم جان را با نظر به حق تعالی زینت بخشید و قدم نفس را وقف حرکت به سوی خدای سبحان قرار داد و با مرکب عقل در ملکوت اعلی و آیات کبرای الهی سفر کرد و چون به جایگاه خویش بازگشت خدای متعال را در آثار خود منزه بدارد، زیرا او آشکار و نهان است و برای هر چیزی به هر چیزی تجلی می کند و او را در هر چیزی نشانه ای است که بر یگانگی اش شهادت می دهد.
و آن گاه که این حالت بر او ملکه شد، نگار ملکوت در جانش نقش میبندد و قدس لاهوت برایش تجلی میکند، کسی که با عالم اعلی انس گرفته باشد بالاترین لذت را خواهد چشید، آنچه سزاوار اوست میگیرد و سکینه و آرامش به او اضافه میشود، و بر اوضاع عالم ناسوت مطلع میشود در حالی که نسبت به اهل آن مهربان است، و سختی دنیا برایش هموار و سنگینی امور دنیا برایش سبک گشته است.
همواره نفس خویش را به ذکر حق مشتاق میدارد و با یاد خدای سبحان مسرور میباشد، از دنیا و اهل آن در تعجب است همان گونه که آنان از او در شگفتاند.
و باید دانست که برترین حرکات نماز و بهترین عبادات روزه است، نافعترین نیکی صدقه و پاکترین روشها تحمل نمودن است، و بیهودهترین تلاش جدال است، تا زمانی که انسان توجه به قیل و قال و مناقشه و ستیز دارد هرگز جانش از پلیدیها نمیرهد، بهترین عمل آن است که از نیت خالص سرزند، ریشهی همهی فضیلت ها حکمت است، معرفت ربوبی و خداشناسی سرآغاز همه چیز است، کلام طیب و اعتقاد درست به سوی او اوج میگیرد و بالا میرود و عمل نیک و صالح آن را مدد میکند.
دروغ و کذب را چه در گفتار و چه در خیال کنار بگذارید تا ملکهی صداقت در جانتان شکل گیرد و خوابهای خوش و رویاهای صادق نصیب تان گردد. لذت ها را در جهت اصلاح طبیعت و ابقاء شخص و نوع بکار گیرید، و نوشیدنی ها را با هوس و شهوت ننوشید بلکه برای بهبودی و مداوا بنوشید.
با هر کس بر طبق عادت و منش او معاشرت کنید. در انفاق کردن دارایی خویش را ملاحظه کنید، برای کمک و مساعدت با مردم کارهایی که خلاف میلتان است انجام دهید، در آداب شرعی کوتاهی ننمایید و سنت های الهی را بزرگ شمارید، و بر تعبدات دینی مواظبت داشته باشید. این چنین انسانی با خدا پیمان بسته است که راه و روش او این گونه باشد.
والله ولی الذین آمنوا و هو حسبنا و نعم الوکیل
http://www.sayyidalitabatabaei.com/
اعیان الشیعه-ج?ص??